Historie automobilu - Spalovací motor
Kde to vlastně všechno začalo? A kdy? A co je vlastně automobil? Budeme pro tuto chvíli předpokládat, že automobil není jen obyčejný vozík. Podle současné definice je to dvoustopé osobní nebo nákladní motorové vozidlo. Legrační je, že do této definice sice autobusy spadají, ale mezi automobily zpravidla zařazovány nejsou.
V předchozím odstavci jsou důležitá dvě slova: „dvoustopé“ a „motorové“. Většina rychlostních rekordů totiž byla pokořena vozidly, pro která byla nakonec zřízena samostatná kategorie – tříkolky. A co se motoru týče …
Nevíme, jak dlouho se různí lidé pokoušeli přinutit několik různých součástek poskládaných podle nejlepšího vědomí a svědomí (a také podle míry aktuálních vědomostí a znalostí) k pohonu čehokoliv. Jedním ze základních (a pravděpodobně klíčových) problémů při přeměně energie v pohyb mohlo být zařídit to, aby fungovalo pouze vnitřní spalování. Pokud vnitřní spalování samovolně přešlo ve vnější spalování, docházelo ke škodám na majetku a ztrátách na životech.
Tak tomu mohlo být i jedné noci roku 1804 v malé vesničce uprostřed švýcarských Alp. Hlasitý výbuch pravděpodobně uvolnil několik lavin z okolních srázů. Když se obyvatelé vesnice seběhli k troskám jedné chalupy, vypotácel se ven její obyvatel. Byl to bývalý major švýcarské armády François Isaac de Rivaz. Byl rozcuchaný, pobledlý a měl roztrhané šaty. „Byl to jen takový malý pokus, jděte zase klidně spát,“ snažil se major uklidnit své spoluobčany. Jenže to nebylo poprvé. Vesničané se tedy s reptáním rozešli do svých domovů.
Důležité je, že tento výbuch byl poslední. Neznamenalo to ovšem, že by major s „malými pokusy“ přestal, ale to, že to konečně začal dělat správně. Spalovací motor s vnitřním spalováním byl na světě. De Rivazův motor měl jiskrové zapalování a jako pohon sloužil plynný vodík. Tento motor byl však použit pro pohon pumpy. Teprve roku 1807 vyrobil François Isaac de Rivaz vozík, který byl novým motorem poháněn. A to byl – podle mne – začátek.
Je pravda, že vozy s různým pohonem byly používány již mnohem dříve. Jejich pohon byl různý. Většinou je tahali či tlačili lidé, nebo zvířata. Byly zaznamenány i případy, kdy byl k pohonu vozíků použit vítr. Tyto plachetnice s koly údajně použili Rusové v 10. století n. l. v bitvách. Ale pro mne byl startovním rokem rok 1807.
Ještě čtyřdobý motor
Bylo třeba ještě objevit například: čtyřdobý spalovací motor, stěrače, zážehový motor, klimatizaci, zákaz zastavení, navigaci, stahovací tónovaná okénka, Trabant, dětskou sedačku, dopravní předpisy … Trvalo to 200 let, aby roku 2003 po světě jezdilo (většinou) téměř 600 milionů (600 000 000) registrovaných automobilů.
Vložil: Admin 11.8.2018