Automobilová fyzika
Mohlo by se zdát, že v automobilu žádná fyzika kromě motoru není. To je ale omyl. Automobil se pohybuje. Většinou. Zajímavé je, že pokud se pohybuje a neměl by, je to špatně. To platí v i případě, že se nepohybuje, když by měl.
Pokud chceme uvést automobil z klidu do pohybu, stačí většinou otočit klíčkem, či stlačit tlačítko startéru. V extrémních případech párkrát otočit klikou anebo požádat několik bližních o výpomoc s tlačením.
Jednodušší situace nastává v okamžiku, kdy potřebujeme uvést automobil z pohybu do klidu. Na to by mělo stačit sešlápnout brzdový pedál. V případě, že to nestačíme udělat včas, přichází na řadu další část fyziky: změna kinetické (pohybové) energie v jinou, povětšinou tepelnou.
Modelový případ
Běžný automobil, vážící asi 1,5 tuny (1 500 kg), se pohybuje rychlostí 130 km/h (36,11 m/s). A náhle zastaví o překážku. Jedná se o testovací vůz, takže se nikomu nic nestane. Není ani poškozen žádný majetek kromě testovaného automobilu a překážky. V tomto případě má vůz pohybovou energii 978 kJ. A ta se v jednom okamžiku uvolní. Zkusíme dál počítat, ale tentokrát z druhého konce: 1 tuna TNT má energii 4,184 GJ. Naše vozidlo uvolnilo energii o hodně menší – zhruba 0,23 kg TNT. 230 gramů? Jenom? Pozor na předčasné závěry. Ruský obranný granát F1 obsahuje 50 – 60 gramů TNT. Uvolněná energie se v našem modelu rovná výbuchu 4 granátů F1.
Nezapomeňte na to, prosím, až usednete do svého vozu a vyrazíte na dálnici. Důležité je i to, že energie vzrůstá s polovinou hmotnosti, ale druhou mocninou rychlosti.
Vložil: Admin 7.9.2018